dinsdag 29 augustus 2017

Augustus en september: hard werken in twee moestuinen



Had ik vorige week nog een tuinplan gemaakt voor de nieuwe tuin, deze heb ik weer omgegooid omdat ik de compostbak en een framboos al vast een definitieve plaats heb gegeven. Ook de winterprei staat al in de grond, en ook op een andere plaats dan ik eigenlijk in gedachten had.

Nu de fruitbomen eruit zijn, en oosterse papaver, pioenrozen en helleborus een plaatsje hebben gekregen in mijn voortuin, oogt de tuin veel groter dan hij aanvankelijk leek. 
Toch heb ik i.v.m. de ruimte het aspergebed een 40cm smaller gemaakt, zodat er voor het tuinhuisje, welke ik “de kanariekooi” noem, meer plaats is om te lopen.







Omdat ik de bladgroenten vooral thuis ga telen, en ik de sla vaak tussen de bonen en op andere open plaatjes zet, ga ik het wisselteelt schema naar eigen gevoel toepassen. 
Wel hanteer ik het ezelsbruggetje:

ALLE                                    AARDAPPELEN                  aardappelen
PESTICIDEN                       PEULVRUCHTEN              bonen, erwten, peultjes
KUNNEN                            KOLEN                                koolsoorten
BETER                                 BLADGROENTEN              (komen bij mij dus niet in het schema)
VERMEDEN                       VRUCHTGEWASSEN        rode biet, radijs, snijbiet
WORDEN                           WORTELGEWASSEN        wortelen, uien, knoflook, prei



In het plaatje van Kees de Boon van “de Boon in de tuin”, begint het wisselschema volgens het ezelsbruggetje dus bij nr. 5 en gaat dan naar nr. 6 etc. etc.  De vruchtgewassen zijn bij mij dus geen echte vruchtgewassen. De courgettes komen het ene jaar tussen de compostbakken en het daaropvolgende jaar langs het huisje.

Voor mij betekend dit, dat de indeling van de lange smalle tuin, er als volgt komt uit te zien: links langs het middenpad, gezien vanaf het tuinhuisje, eerst de asperges komen, dan de wortelgewassen, hierna de aardappelen. Vervolgens komen de compostbakken en aan het eind de frambozen en de braamboos. Als ik dan met de klok meedraai en aan de rechterkant van het pad komen de peulvruchten, daarna de kolen. Dan een vak met de “vruchtgewassen” wat bij mij staat voor de snijbiet, de rode biet, de radijs en dahlia’s.  Maar ook de koude bakken komen in dit vak. En als laatste komen de aardbeien voor het terras. Dat wordt dus plukken tijdens het theedrinken. 

Op de tuin stond al een ton die dienstdoet als regenton. Op de oude tuin had ik een regenton op voet welke natuurlijk mee naar de nieuwe tuin is gegaan. En gisteravond heb ik nog even via facebook een goedkope regenton kunnen bemachtigen.

De compostbakken wilde ik aanvankelijk van hout maken, zoals op de oude tuin. Maar voor het gemak, milieutechnisch en budgettair gezien, heb ik gekozen om te investeren in kunststof composttonnen. De eerste staat er reeds, gloednieuw en al voor de helft gevuld want er is al druk geschoffeld en gespit op een deel van de tuin. Er dienen er nog 2 bij te komen, maar die probeer ik tweedehands aan te komen want het moet budgettair wel verantwoord blijven. 

Van de buurman op de tuin kreeg ik preiplantjes. Vandaar dat deze reeds in de grond staan. Van een andere tuinder kreeg ik sla- en andijvieplantjes. Deze heb ik nu naast de prei gezet. 

De eerste framboos heeft reeds zijn definitieve plaats gekregen, maar omdat het nu zo warm en droog is, en dit nog zeker de hele week schijnt te blijven, is de tweede struik nog niet verzet. Het betreft de Rubus id. “Twotimer® Sugana® Red”.  Een framboos die in september/oktober op eenjarig hout vrucht draagt, en in juni/juli vrucht draagt op tweejarig hout. Ik kan je vertellen dat het heerlijke zoete frambozen zijn met grote helder rozerode vruchten.










Langs de omheining staan een pitloze witte druif “Vitis Vinifera Himrod” en de “Vitis Vinifera Marechal Foch”, een blauwe druif met kleine vruchten. Deze druif is een zeer sterke groeier. Naast een goede tafelduif dus te gebruiken als sierdruif, voor sap en als wijndruif voor mooie, dieprode, fruitige wijnen. Nou zie ik mijzelf nog geen wijn maken, dus die kleine druifjes zullen wel voor de vogeltjes zijn.

Deze week ga ik op de oude tuin, mits het weer het toelaat, een stek uitsteken van de braamboos, een kruising tussen een braam en een framboos. Ook ga ik uitlopers van de vroege aardbeien in potjes zetten, welke in de koude bakken mogen overwinteren. 

Op de nieuwe tuin staan doordragende aardbeien. Zodra deze uitlopers gaan vormen, zal ik ook hier uitlopers van nemen om een geheel nieuw aardbeienbed te kunnen maken welke zoals eerder gezegd bij het terras komt. Een oud zwembadframe zal dienstdoen als frame om een net over te spannen. Er zullen voldoende vogelschrikvoorwerpen rond en boven dit net komen zodat de vogeltjes hier niet in verstrikt raken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten