donderdag 19 oktober 2017

Onmisbare boeken voor de moestuin.



 Mijn boeken voor de moestuin.

Zo vaak komt op facebook de vraag voorbij welke boeken onmisbaar zijn voor de moestuinierder. Ik antwoord altijd met bij gevoegde foto’s.



Voor mij zijn de volgende boeken nuttig:
·        Mijn moestuin van Wim Lybaert: voor mij het meest complete boek dat er is.
·        De tuin op tafel: een tijdschrift dat ook nog goede recepten bevat om de groenten van het seizoen smakelijk klaar te maken
·        De moestuin van Fieke Hoogvelt
·        Het basishandboek voor de biologische moestuin
·        De moestuin minibijbel. 


Verder vind ik de meest complete site op internet de site van www.moestuinweetjes.com. En voor diegenen die in bakken hun groenten kweken is de site van www.makkelijkemoestuin.nl onmisbaar.

Deze week heb ik het boek “succesvol tuinieren met compost” kunnen bemachtigen. Tuinieren zonder kunstmest, spitten en schoffelen. Dit is wat ik ook doe. Ik spit nauwelijks. Schoffelen beperk ik ook tot een minimum. Nu ik een nieuwe tuin heb, moet ik helaas wel spitten en schoffelen, maar dat zal snel verleden tijd zijn. Ik dacht ik het boek nieuwe dingen te vinden voor het maken van compost en hoe te moestuinieren zonder te spitten of te schoffelen, maar helaas staat er voor mij niets nieuws in; ik deed het op de vorige tuin precies als in het boek. Ook voordat ik deze tuin had, deed ik het al zo. Het is de manier zoals opa het deed en zoals ik het van hem heb overgenomen. Toch is het een leuk boek om door te lezen. Helaas adviseert de schrijver, W.E. Shewell-Cooper om in bepaalde gevallen naar pesticiden te grijpen. Bv bij het bestrijden van rupsen. Dat deel heb ik dus maar overgeslagen, daar doe ik niet aan.

Er zijn heel veel boeken geschreven over de moestuin, over fruit en de teelt hier van, maar voor mij zijn dit de boeken waar ik alles in kan vinden. Doch ik ga vooral af op mijn gevoel...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten