dinsdag 31 maart 2020

Het is koud, droog, stormachtig.....

Vooruit, nog maar eens een kleine blog in maart, de derde in korte tijd. (Al zie ik net voordat ik wilde afsluiten, dat het toch weer een volwaardige blog is geworden.)


 (Foto via Facebook van Wim Boers).


Het is koud, echt koud. Het vriest in de nacht behoorlijk. Vannacht was het op plaatsen in de gemeente -4,5graden.
Ik woon midden in een groot fruitteeltgebied. Appels, peren en kersen vormen de hoofdmoot.
Als het 's nachts kouder wordt dan het vriespunt, zijn hier veel mensen aan het werk. De fruitteler moet in deze tijd elke nacht om het uur opstaan en kijken hoe ver het kwik in de thermometer is gedaald. Vaak blijven ze maar meteen de hele nacht op, want in een klein half uurtje kan het kwik soms ineens flink dalen. En nu er reeds bloesem aan de fruitbomen zit, is de nachtvorst funest voor de vruchtbeginsels. Er wordt op diverse manieren geprobeerd om de bloesem en het vruchtbeginsel tegen de vorst te beschermen. De een heeft complete plastic bogen over de boomgaard, wat als een soort van kas dient om de warmte van overdag gevangen te houden. Een ander zet vuurpotten in de boomgaard en moet die brandende houden gedurende de nachtvorst. Maar de meesten gaan sproeien, een oude beproefde methode waarbij de ijslaag de bloesem en het vruchtbeginsel beschermd. Het lijkt tegenstrijdig maar het werkt wel. De fruitteler moet er dan wel voor zorgen, dat de ijslaag voldoende dik is, maar ook weer niet te dik omdat anders de bloesem en vruchtbeginsel onder het gewicht van de ijslaag afknakken...  (Foto: Arie Brouwer)


Inkomen hangt aan een zijden draad....

(Foto en uitspraak: Tonnie van Kessel).



Droog is het ook. Na het droge jaar kwamen er maanden van regen. Ik noteerde sinds oktober 2019 slechts 1 droge dag tot en met februari. Het grondwater dat zo laag stond, is nu meer dan aangevuld. Hier in de regio stond het zelfs een eindje boven zijn normale peil.

En het is ook stormachtig zo schrijf ik in de titel van deze blog. Het Coronavirus jaagt als een storm door ons land en over ons hoofd. Maatregels volgens elkaar zo snel op, dat we het amper kunnen bij houden. Mensen dienen zoveel mogelijk thuis te blijven, liefst binnen. Maar een ommetje mag. Veel hobbytuinders vragen op de moestuinforums of ze wel naar de volkstuin mogen. In Belgie mogen de mensen geen onnodige verplaatsingen doen, dus ook niet naar de moestuin als die verder ligt dan op loopafstand. Een straffe maatregel, die de hobbytuinder diep in het hart raakt. Men heeft al zoveel voor gezaaid wat nu niet in de grond kan, ook nog niet op korte termijn. 
In Nederland zijn de maatregelen minder streng. Ik ga regelmatig naar mijn moestuin. Even weg van alle ellende die Corona met zich meebrengt, even mijn hoofd leeg maken en lekker met mijn vingers in de grond wroeten. Ik hoop dat een complete lockdown hier niet nodig is en we lekker naar de tuin kunnen blijven gaan. Het valt mij op, dat waar er anders altijd even een praatje gemaakt wordt op de tuin, iedereen nu op zijn eigen stukje grond blijft en enkel de hand opsteekt en "Hoi" roept, "alles goed?". We houden ons allemaal goed aan het afstand houden. 



Maar er jaagt ook nog een andere wind, een Noord tot Noordoostelijke wind. Koud en guur en vrij krachtig. Maar de wind droogt ook de bovenlaag van de grond uit. Bij mij op de kleigrond is de bovenlaag niet alleen kurkdroog, maar ook keihard geworden. Gelukkig ligt op het grootste gedeelte een laag champost als mulchlaag en is de grond daaronder nog vochtig. Maar waar ik de worteltjes zaaide is geen mulchlaag aangebracht en is de grond keihard. Ook de rug van het aspergebed lijkt wel van beton. daar heb ik dus toch te weinig compost door heen gemengd helaas. 




Vorige week heb ik voor het eerst het gras in de voortuin weer gemaaid. Het stond al zo hoog dat er bijna een geit in kon 😀. 
Na het maaien werd het geel door de zon die er op stond, maar dat hersteld zich de komende dagen wel weer. 
Het maaisel heb ik verzameld in zakken en mee naar de tuin genomen om te mulchen. 





Die dag heb ik met hulp van kleine meid ook 20 aardbeienplanten gezet. Doordragers, vier soorten, van elk 5 plantjes.
Ik heb Korona als juni-drager op de tuin, maar ik wilde ook graag doordragers. En omdat je dan eigenlijk dagelijks een handje aardbeien kan plukken, was het uitzetten in de voortuin volgens mij een goed plan, want dan kan ik elke dag zo even de tuin in lopen en wat aardbeien plukken.
Kleine meid heeft met een schoffel als liniaal vier lijnen van elk vijf gaten gemaakt in de grond. Ze deed dit met een oude aardappelpoter. Het is nog een echte oude en gemaakt door de zelfde smid als die de aardappelpoter van mijn vader maakte die ik op de moestuin heb staan. Via een dorpsgenoot kwam ik aan dit exemplaar voor thuis. Er werd me verzekerd dat deze aardappelpoter "echt door Toon de smid" was gemaakt. Gezien het feit dat hij er precies eender uit ziet, twijfel ik daar dus geen moment aan. Beetje nostalgie, beetje weemoed en mooie herinnering. 


De vier rassen aardbeien zijn:
  • Ostara
    • Ostara is een traditioneel doordragend aardbeienras, dat bekend staat om zijn kleine maar lekkere sappige aardbeien. Met name geschikt voor de teelt in bakken op terras of balkon. 
  • Amandine
    •  Vanwege zijn pure aardbeiensmaak, hartvormige vruchten en gezond groeiende gewas, is het doordragende aardbeienras Amandine zeer populair onder hobby telers.
  • Furore
    • Het doordragende aardbeienras Furore is een aanwinst voor iedere moestuin. Sterke, gezonde en hoog productieve planten. De aardbeien zijn groot, kegelvormige en prima smaak.
  • Favori
    • Favori is een doordragend aardbeienras, die overtuigd velen met zijn aromatische “bosaardbei-smaak”. De grote, glanzende aardbeien zijn goed houdbaar en de plant sterk tegen ziektes.


Morgen moet ik wel even kijken of de plantjes goed zijn aangeslagen, sommige zagen er wat verdord uit. Anders moet ik ze even opnieuw bestellen. Het zou wel jammer zijn.


Ik heb de bogen die boven mijn spruiten stonden nu boven de aardbeien staan, binnenkort gaat er ook het net over tegen de vogels.


Omdat de basilicum die ik in februari zaaide niet wilde kiemen, heb ik deze vorige week nogmaals gezaaid en op de vensterbank gezet. Nieuwe ronde nieuwe kansen. 
De basilicum komt straks tussen de tomaten in de kas. Tomaten en basilicum schijnen elkaar te versterken en worden als combinatieteelt aanbevolen. Vorig jaar had ik basilicum gekocht en uitgezet in de kas en ik moet zeggen, ik had prachtige basilicumplanten en een geweldige tomatenoogst van stevige planten. Het werkt dus echt en ik ga het komend seizoen dus weer zo doen.




Afgelopen zaterdag was het prachtig weer, het voelde heerlijk in het zonnetje. Prima weer om naar de moestuin te gaan. Koffie, boterhammen en een appeltje ingepakt en naar de moestuin gereden. Er was op bijna elke tuin bedrijvigheid. 
De achterbak van mijn auto zat vol met keukenafval voor op de composthoop. Ik had nogal wat omdat ik vorige week het laatste restje boerenkool heb ingevroren en een flinke hoeveelheid prei heb geweckt. Ook het grasmaaisel heb ik mee genomen.






De achterbank stond vol met plantjes uit mijn kas:

  • peultjes Suger Snaps 
    • gezaaid op 29 februari
  • Bloemkool
    • Weeuwenteelt besteld bij Moestuinweetjes
  • Broccoli
    • eveneens van Moestuiweetjes
  • Tuinbonen
    • Witkiem major. 29 februari gezaaid
  • Spitskool
    • gekocht op de Groenmoesmarkt
  • Rode kool
    • Langendijker vroege.

Op de tuin aangekomen zag ik dat de handpompen weer waren geïnstalleerd. Lekker vroeg dit jaar. Er werd al dankbaar gebruik van gemaakt.

Eerst heb ik het net van de kolenkooi los gemaakt. Het was door de wind in de stekers die de uienrijen markeren gaan zitten. Hier was ik wel een poosje mee bezig, want deze stekers hebben nog al wat weerhaken.
Daarna heb ik het net vastgezet en kon ik eindelijk de kolen in de grond stoppen na eerst de mulchlaag een beetje in de grond geharkt te hebben.
In elk plantgat kwamen wat koemestkorrels en een schepje anti-knolvoetpoeder. Vorig jaar heb ik in plaats van dit poeder steeds een stukje rabarber in het plantgat gedaan. Ik heb bij geen enkele koolplant knolvoet ontdekt. Dat werkt dus echt. Maar nu ben ik heel vroeg met mijn koolplanten en is de rabarber nog te klein om hier van gebruik te maken. Maar later zal ik alsnog wat bij de kolen aanbrengen.

Ook een plantje Bloedzuring en twee smeerwortelplantjes die ik vorige week bij een hobbytuinder kocht, kregen een plaatsje in de kolenkooi.

Een rijtje warmoes stond er nog en viel nu net in de kooi. Daar kan ik binnenkort al van oogsten om als spinazie te eten. Heerlijk






Mijn peultjes heb ik langs het peulenrek gezet dat kleine meid vorige week heeft gezet. Rondom de plantjes heb ik met grasmaaisel gemulched. Om wegwaaien te voorkomen, heb ik er een paar gieters water over uitgegoten. Het grasmaaisel houdt onkruid tegen en zorgt er voor dat de grond niet zo snel uitdroogt.

De plantjes staan langs een zijde van het peulenrek. Deze week ga ik in de kas opnieuw peulen voorzaaien. Deze plant ik dan later uit aan de andere zijde van het rek en hoop zo de oogst wat te spreiden.






Ik had ook erwten gezaaid, maar die waren nog te klein om al te worden uitgeplant. Zodra dit kan, ga ik die eveneens opnieuw zaaien om de de oogst te spreiden.

Tussen de rijtjes wortelen en de aspergerug was nog plaats om de tuinbonen uit te zetten. Helaas heb ik hier geen foto van gemaakt. Dit moet ik dus alsnog doen.


Net voordat ik wegging, ontdekte ik dat er een regenton lekte. Het kraantje stond dicht, maar er lekte toch water uit. Maar het was koud geworden ondertusssen. Ik ben naar huis gegaan en heb het kraantje even gelaten voor wat het was.

Thuisgekomen hoorde ik dat er voor vandaag winterse buien en regenbuien werden voorspeld. Daarom ben ik gisteren snel op en neer gereden om deze lekkage te verhelpen. 
Omdat de overloopkraantjes het zelfde zijn als de aftapkraantjes, heb ik het lekkende kraantje omgeruild met een overloopkraantje. Die staan altijd open om een naastgelegen ton te vullen. Dus mijn probleempje werd low-budget opgelost.

Alleen die voorspelde neerslag..... het waren slechts een paar druppels. De tonnen komen zo niet vol. Gelukkig zijn de pompen er nog.





Ik maakte vorige week, toen kleine meid mijn aardbeienplantjes in de grond zette, ondertussen wat foto's in de voortuin.

De kerstboom is nu geheel bruin geworden. Maar toen ik een takje afbrak, was het nog veerkrachtig en binnenin nog groen.
Ik laat hem nog maar even staan nu. Vooral ook omdat de vogeltjes er steeds in zitten. 
Hij is later alsnog snel te verwijderen.







Mijn blauwe regen zit vol knoppen. Dat wordt binnenkort weer genieten. Ik heb er een paar jaar op moeten wachten, aleer hij ging bloeien. Vorig jaar zater er al een paar bloemen in. Nu nog geen overvloed, maar wel al meer knoppen. Het is een nog jonge plant van drie jaar oud en vorig jaar niet gesnoeid. Dat ga ik dit jaar wel doen om zo de bloei voor komend jaar te bevorderen.







Hier staat mijn dwergmagnolia nog mooi in bloei. Nu het in de nachten vriest, zijn de bloemen bruin geworden. 
Maar de tulpen maken het met hun bonte kleurenpalet weer goed. Ook de Oosterse Papaver heeft zich weer uitgezaaid. Elk jaar komen er een of meerdere papaverplantjes bij in de tuin. Van de fel-oranje kleuren wordt ik elke zomer weer zo vrolijk, dus mogen ze blijven staan.

De klusjes voor maart zal ik op deze 31ste maart maar niet meer plaatsen. Ja, zo laat is het inmiddels geworden dat het al de laatste dag van maart is nu.
Daarom plaats ik de moestuinklussen voor april hier onder.




De moestuin in april

De lente is een feit, ook in moestuinland. April is voor de moestuin de maand van het uitbreiden; nog meer zaaien en het uitplanten van de plantjes die je binnen hebt opgekweekt. Heb je niet voorgekweekt, dan kun je in tuincentra nu ook volop kruiden- en groenteplanten kopen.

Wat zijn de moestuinklusjes in april?
  • Laat plantjes, voordat je ze uitplant, minimaal een week rustig aan de buitentemperatuur wennen.
  • Zet ze op een beschutte plek en haal ze ’s avonds naar binnen.
  • Blijf deze maand ook goed het onkruid in het zaaibed wieden.
  • Neem ook alvast maatregelen om je plantjes te beschermen tegen ongedierte. Denk daarbij vooral ook aan milieuvriendelijke maatregelen, zoals netten of het aantrekken van nuttige vogels en insecten.

Wat kun je in april in de moestuin zaaien?

·         In april kun je een heleboel nieuwe groenten in je moestuin zaaien:
bietjes
kervel
broccoli
– rode kool
– koolrabi
– maïs
– peterselie
knolselderie
– ijsbergsla
aardappel

Wat kun je in april in de moestuin oogsten?

April is aspergemaand, de groente kan nu geoogst worden. Ook snijsla kun je aan het eind van de maand uit de moestuin halen.

Wat kun je in april op de vensterbank voorzaaien?

April is een goede maand om groenlof binnen te zaaien. De groente is niet zo bekend, maar daarom juist leuk om zelf te kweken. Groenlof ontkiemt vanaf 15 à 17 °C. Bij lagere temperatuur schiet de groente door.

April moestuintip

Schaf koolkragen aan of maak ze zelf. Ze zorgen ervoor dat de koolvlieg geen eitjes af kan zetten aan de voet van koolplantjes.
 











Geen opmerkingen:

Een reactie posten